Als je door de winkel loopt zie je de eerste pepernoten al weer liggen. Je denkt: ohjee, ja, die periode krijgen we ook nog, met al dat lekkers. Geen handig moment om net nú te willen beginnen met afvallen is jouw standpunt. Maar weet je? Die verleidingen blijven er altijd. Na sinterklaas is er kerst en na kerst kun je bijna alweer aan de paaseitjes en voor je ’t weet zijn we dan alwéér bij de pepernoten.

“Verleidingen blijven er altijd. Na sinterklaas is er kerst en na kerst kun je bijna alweer aan de paaseitjes en voor je ’t weet zijn we dan alwéér bij de pepernoten.”

Vicieuze cirkel

Misschien zit je in de vicieuze cirkel. Steeds meer vullen, je komt steeds minder aan voeden toe. Je wordt wakker en eigenlijk zit je nog vol van de vorige avond, dus je slaat je ontbijt over. Rond 10 uur krijg je toch wel trek en krijg je een koek aangeboden. Je hebt honger, dus knabbelt deze heerlijk op. Je lichaam doet eigenlijk niets met deze koek. Je bloedsuikerspiegel maakt een snelle stijging, om daarna weer naar beneden te kelderen waardoor jij je weer moe en suf voelt. Het proces herhaalt zich want het is 11 uur en je neemt weer een ‘snelle’ energiebron. Een paar dropjes, een koekje, wat maar voorbij komt. Als het lunch tijd is heb je niet echt honger, dus je eet 1 boterham. Je voelt ’t al aankomen, je hebt na een uur weer trek en kiest wederom voor de foute dingen. Deze vicieuze cirkel blijft op deze manier bestaan, net zolang totdat jij bereid bent deze te gaan doorbreken.

Altijd en overal kun je aan voedsel komen. Voornamelijk aan het ‘snelle’ gemaksvoedsel. Snickers, saucijzenbroodjes, al die dingen kun je praktisch dag én nacht halen. Dus wachten totdat hét perfecte moment komt om te beginnen met afvallen is écht onzin. Dat is er niet. Jij moet beschikken over de intrinsieke motivatie, dus dat JIJ het wilt. Niet omdat je partner vindt dat er wel ‘een paar kilo’ af kan of dat je moeder zeurt dat je kont nu wel écht te dik wordt. Jij en jouw keuze, daar draait het om, de rest doet er niet toe. In jezelf investeren doe je voor jezélf dus: dát is de oplossing!

“Wachten totdat hét perfecte moment komt om te beginnen met afvallen is écht onzin. Dat is er niet. In jezelf investeren doe je voor jezélf dus: dát is de oplossing!”

Maar hoe lukt dat dan, maat houden?

Ik geloof dat er twee hele belangrijke aspecten zijn die een rol spelen in blijvend gewichtsverlies. Namelijk je lichaam alles geven wat het nodig heeft én jezelf afvragen waaróm je eet. Als je zorgt dat jij je lichaam alle voedingsstoffen geeft dat het nodig heeft, zul je merken dat je minder ‘mjam mjam ik heb ergens zin in wat heb ik nog in huis’ momenten zult hebben. Ook de zoute hartige trek ’s avonds kan écht verdwijnen.
Je lichaam alles geven wat ’t nodig heeft, is best een zoektocht. Je wilt namelijk op zoek gaan naar een eetpatroon waarvan jij denkt hier zou ik wel 100 mee kunnen worden. Er bestaat geen standaard voedingsschema voor iedereen. De één is overdag actief, de ander ’s avonds. Elk lichaam is anders. Daarom zeg ik altijd tegen de vrouwen die ik begeleid, ga aan de slag met bijvoorbeeld de verdeling van voeding over de dag om te kijken hoe je je daarbij voelt. Wat voor jou werkt. Dan maakt het toch niks meer uit dat internet bol staat van alle verhalen over voeding? Wat voor jou werkt en bij jou past telt, de rest niet!

Waarom eet jij?

Het tweede is jezelf afvragen waaróm je iets eet. Sommige mensen eten gewoon omdat ze het lekker vinden. Een tijdje terug kwam een mevrouw bij mij die bourgondisch is opgegroeid en eten echt heel gezellig vond. Deze mevrouw was overduidelijk géén emotie-eter. Veel lastiger is de situatie wanneer je jezelf een emotie-eter noemt. Probeer je jezelf het volgende af te vragen:

  • In wat voor situatie ging ik eten?
  • Wat was er aan de hand?
  • Waar had ik daadwerkelijk behoefte aan?
  • Hoe kan ik die behoefte in het vervolg vervullen?

Dan kun je namelijk de echte oorzaak van je eetbuien aanpakken. Op een komkommer knabbelen als vervanging van chips werkt misschien even, maar alsnog heb je de werkelijke oorzaak niet aangepakt.

“Als je de echte oorzaak van je eetbuien aanpakt, ben ik er van overtuigd dat je veel stabieler bent met voeding.”

Als je dát doet, in combinatie met gezonde en vooral genoeg voeding, ben ik er van overtuigd dat je veel stabieler bent met voeding. Je denkt er minder aan, bent er minder bewust van en minder mee bezig. En het resultaat? Een gezondere, fittere jij!

BFB helpt en begeleidt je graag in de zoektocht naar het recept voor jouw lijf!