Het eerste waar je aan denkt wanneer je wilt afvallen is alle koek, snoep chips verbannen uit je menu. Uit je zicht. Uit de kastjes. Uit huis! Dit alles om maar niet in de verleiding te komen om het te gaan eten, want als je het niet in huis hebt, dan is er niks aan de hand, toch?

Dit werkt, jaja natuurlijk werkt dit. Vooral wanneer je op je tanden bijt totdat de winkel dicht is. Pff, gelukkig, het gevaar is geweken. En je valt af, prima, mooi. Je bereikt je streefgewicht. Op deze manier door eten compleet te ontwijken houd je jezelf voor de gek, maar je doel is bereikt. Trots zet je je voor en na foto’s online, krijg je enorm veel complimenten en ben je oh zo blij dat die ene jurk nu WEL past (je hebt een vreugde dansje voor de spiegel gemaakt, I know!)

Nou, hehe, hard gewerkt. Nu mag je wel éééven de teugels iets losser, toch?! Je hebt het verdiend! Je mag van jezelf even snoepen, éven, één moment, één dagje, oke ’t is nu donderdag dus ik mag snoepen t/m zondag. Dán pak ik ’t weer op. Maar het oppakken lukt niet meer en je groeit weer. Je kunt de kracht even niet vinden om ’t weer op te pakken want je bent nog moe van de vorige strijd tegen kilo’s en hebt er ‘even geen zin meer in nu het zo druk op het werk is’. En nu? Wel: dit is dus het welbekende JOJO effect. Maar shit, hoe voorkom je dit nou zonder de rest van je leven zonder snoep te moeten?

Snoepen tijdens het afvallen

Ik geloof heilig in snoepen tijdens het afvallen. Ja dat klinkt wat bizar als een voedingscoach dat schrijft, ik weet het. Maar ik ga je aan de hand van een praktijkvoorbeeld uitleggen waarom! Een paar dagen terug appte een cliënt mij ’s avonds om 21.32 u het volgende: woooow, ik heb vanavond m’n eerste chips, nootjes, worst, chocolade, haribo, cola berenburg terugval gehad! Wat zal ik me morgen schuldig voelen! Ik appte haar een foto terug van wat er die avond naast mij op de bank lag: een zak chips, een doosje dropjes (oke, leeg dan natuurlijk), en een schaaltje half aangevreten nootjes. Ik vertelde haar dat als ze ’t morgen weer zou oppakken, er niks aan de hand is. Ze appte terug: doe ik, maar voor nu bestempel ik mezelf met deze situatie wel als fout. Meervoudig fout. En dat spoelde ze dus weer weg met vloeibaar fout. En dit voelde daarom als behoorlijke terugval, nadat ze twee weken geen cheatmeal / cheatmoment had genuttigd. Ze schreef: mijn streven is nog niet bereikt op de weegschaal, dus ‘t voelt nog niet alsof ’t weer mag. Mijn alarmbellen gingen rinkelen: gevaar!

“Als jij de rest van je leven nooit weer wilt snoepen, is dit inderdaad een terugval. Anders is het gewoon een heerlijk snoepavondje geweest.”

Ik antwoordde haar het volgende, waar ik uit eigen ervaring 100% achter sta: Als jij de rest van je leven nooit weer wilt snoepen is dit inderdaad een terugval. Anders is het gewoon een heerlijk snoepavondje geweest. Deze ‘als ik op gewicht ben mag ik weer’ gedachte is namelijk de nieuwe valkuil. Als jij vindt dat het straks weer mag als je op je streefgewicht bent, dan ligt jojo-en op de loer. Accepteer deze snoepmomenten in je nieuwe leefstijl. Oefen daarmee. Nu al. Het is echt geen ramp als je je eens volledig volvreet aan van alles en nog wat en daarna denkt: goh ik heb écht teveel gehad. Zolang je dit maar niet bestempelt als falen. Bestempel het als: genieten van dingetjes wat je lekker vindt. Want waarom zou je iets volledig op moeten geven terwijl je daar af en toe juist van geniet?

“Waarom zou je iets volledig op moeten geven terwijl je daar af en toe juist van geniet?”

Wat is jouw cheatmeal?

Vanaf dag 1 dat je je gewicht wilt verlagen moet je bezig zijn met het ontwikkelen van een voedingspatroon waarvan jij denkt hier kan ik mee leven, hier kan ik wel 100 jaar mee worden! Als je die gedachte niet hebt, kun je beter gelijk die zelfde dag nog stoppen. Daarom oefen je bij de BFB-methode vanaf begin af aan al met een cheatmeal. Zo leer je namelijk elke week opnieuw weer om de draad op te pakken nadat je iets hebt gegeten wat niet bij je gezonde voedingspatroon past. Je kunt wel heel dapper weken lang niet eten wat je oh zo lekker vindt, maar oh zo ongezond is, maar geloof mij, ik kan je uit ervaring vertellen dat je dat dan in het kwadraat x 16 ongeveer weer gaat inhalen. Alsjeblieft mensen, blijf genieten van eten, zie het niet alleen als tool om NIET te nemen om te kunnen afvallen. Ook van de dingen die geen fantastische geweldige masterlijke power super food zijn en je er geen super stralende huid, mooie nagels, glanzend haar blablabla van krijgt! Pak dat lekkere taartje een keer, en als je uit eten gaat: alsjeblieft, kies wat je het lekkerst vindt, i.p.v. alleen de meest verantwoorde dingen.

“Pak dat lekkere taartje een keer, en als je uit eten gaat: alsjeblieft, kies wat je het lekkerst vindt!”

Dan heb je namelijk kans dat je daarna op de bank zit en chagrijnig een zak chips open trekt omdat je nog steeds niet écht iets lekkers naar jouw smaak hebt gehad.

Ik zeg: Oefen met cheat-eten, geniet en leer! 🙂